Clădirea Oficiului Poștal Central din Chișinău este amplasată pe bulevardul central și este un reper arhitectural al orașului, vă puteți informa pe Internet. Fără a nega importanța clădirii ca obiectiv turistic, merită de remarcat: o clădire masivă, cu un turn de colț rotunjit, încastrat, care este amplasată vizavi de primărie, pe care majoritatea chișinăuienilor au numit-o și continuă să o numească “oficiul poștal central”, deși nu a fost și nu este atribuită acestei denumiri. A fost construită în 1956-1959 pentru Ministerul Comunicațiilor al RSSM pe locul clădirilor distruse în timpul războiului (bulevardul central, după cum este cunoscut, era ruinat). La fel din 1959, clădirea găzduiește cel mai mare oficiu poștal din Chișinău.  Intrarea în clădire – prin ușile unui turn rotund, urmate de un foaier și o sală imensă și luminoasă, cu o înălțime de două etaje. Fără a povesti mult, și astăzi acest oficiu  poștal – sub Nr. 12 – are aceeași locație, doar că actualmente zonele din hol sunt date în locațiune. Și Ministerul Comunicațiilor, redenumit la ziua de astăzi “Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor “, se află la fel acolo, pe bl. Ștefan cel Mare, 139, – deoarece, clădirea, în afară de turn, mai dispune de încă două aripi cu o înălțime de 4 etaje. În ceea ce privește oficiul poștal central – Direcția Poștei din Chișinău, acesta a fost inițial și rămâne în continuare în aceeași clădire cu oficiul poștal Nr. 1 de pe strada Bulgară nr.39.

Proiectul clădirii aparține arhitectului Valentin Mednec. Pe fațadă este montată o placă memorială cu portretul tridimensional al arhitectorului.

Valentin Petrovici Mednec (1910-2008) s-a născut la Comrat, a crescut la Bender, unde a absolvit instituția de învățământ cu profil real “Ștefan cel Mare”, apoi a fost înmatriculat la Facultatea de Drept a Universității din Iași. Dar în anul 1929, Mednec a abandonat facultatea de drept și a intrat la arhitectură – la Școala Politehnică din orașul cehoslovac Brno. Și-a absolvit studiile și a primit o diplomă de arhitect la București, deoarece în 1932 a fost expulzat din Cehoslovacia din motive politice. Lucrarea sa de absolvire a fost proiectul unei expoziții agricole în Bender.

În timpul războiului, V. P. Mednec a fost încorporat în trupele sovietice, gestiona construcția zonelor de fortificare lângă Rostov-pe-Don, Novocherkassk, Astrahan, Stalingrad, a construit treceri peste Dunăre, Nistru și Prut. În anul 1944 a fost rechemat din armată și numit în calitate de administrator al trustului “Moldavstroyproekt”, iar în perioada anilor 1945 – 1947 a activat în Comisia de Control a Uniunii din România, restituind proprietatea cetățenilor și instituțiilor sovietice, printre care și planșele geodezice ale Chișinăului, care au facilitat elaborarea proiectului Planului General al Chișinăului.

În perioada următoare, Mednec a implementat multe proiecte de planificare urbană și de arhitectură în Republică. Printre acestea se numărau planurile principale ale orașelor Bender, Otaci, Fălești. Proiecte de clădiri rezidențiale, cinematografe, case de cultură, monumente din Bender, Căușeni, Strășeni. A devenit autorul proiectelor expozițiilor RSSM de la Leipzig și Moscova, clădirea Academiei de Științe din Chișinău. Placa memorială de pe fațada “Oficiului Poștal Central” – Ministerul Comunicațiilor, a fost instalată în octombrie 2000, în timpul vieții arhitectului, în semn de recunoștință și în cinstea aniversării a 90 de ani al acestui Maestru emerit al artei. Placa de pe fațada clădirii cu portretul tridimensional este primul monument memorial din Chișinău instalat în timpul vieții în calitate de recunoștință față de contemporanii remarcabili.

O declarație frecvent repetată despre această clădire este că: “ca bază pentru proiect a stat celebrul Telegraf Central din Moscova”. Este adevărat acest lucru? Într-adevăr, aspectul general al clădirii din Chișinău se aseamănă cu contururile clădirii de pe Tverskaya, construită în anii 1925-1927 – din cauza turnului-intrare în formă de colț. Adevărat este faptul că, turnul telegrafului din Moscova este cu cinci fețe. Din sticlă și beton – materialele preferate ale arhitecților epocii constructivismului, care au capturat lumea în anii ’20 ai secolului al XX-lea. Clădirea arhitectului din Chișinău V. Mednec este o structură solidă care subliniază inviolabilitatea și stabilitatea – întruchiparea stilului numit “Imperiul lui Stalin”, care a înlocuit constructivismul revoluționar în URSS, și nu un cadru din beton armat cu geamuri largi.

Pe turnul clădirii din Moscova există un glob rotativ de sticlă. Unele surse susțin că același glob se afla și la Chișinău, dar în timpul cutremurului din 1976 a fost distrus. “Acest element unic al arhitecturii poate fi văzut acum doar în lungmetrajul ”Omul merge după soare” din 1962, unde globul este prezentat în prim-plan”, potrivit unor surse de pe Internet. Este adevărat acest lucru? Deci, nu chiar așa. Era un glob. Numai că, după cum se poate observa din cadrele filmului menționat mai sus, acesta se rotea pe fundalul inscripției “Aeroflot”. Vizavi de “oficiul poștal central”, peste o stradă, actualmente denumită Vlaicu Pîrcîlab, se aflau case de bilete – înainte de a se muta pe Bulevardul Negruzzi. Un glob plat, dar nu și rotativ, se afla pe clădire. Este adevărat, că acesta a apărut mult mai târziu decât cutremurul din 1976 și purta în centrul inscripția OFICIUL POȘTAL. Acum inscripția a fost înlocuită cu “POSTA MOLDOVEI”, fără glob. Cu toate acestea, a existat, de asemenea, un glob tridimensional. Pe pridvorul clădirii. A dispărut recent – odată cu apariția “kilometrului zero” pe trotuar. Pe glob era reprezentat un poștaș moldovean în costum național, cu o scrisoare în mână și o geantă poștală.

Advertisement

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.