Domnule Brînzaniuc, din moment ce ați ajuns vicepretor, v-ați remarcat printr-un activism deosebit.
Timp de mai mulți ani ați deținut funcția de șef al serviciului de presă al Primăriei Chișinău, cât de rapid v-ați acomodat cu o funcție, care este mult mai executivă și care depinde de lucru în teren, lucru cu cetățenii și problemele palpabile ale acestora?
Poate activismul meu, care l-ați remarcat dumneavoastră vine de la faptul că am activat mai mult timp în administrația publică locală, am activat în structura nemijlocită a Primăriei Municipiului Chișinău și cunoșteam care sunt problemele pe care cel mai des le sesizează cetățenii.
Venit aici la Pretură, mi-am stabilit careva priorități care rămân în vigoare și care le vom continua, bunăoară: comerțul stradal, curățenie, un oraș comod și pentru cetățeni și anume: trotuarele amenajate, zone verzi bine întreținute.
Defapt, sunt și lucruri care sunt nemijlocit în atribuția directă a Preturii de sector, am început cu comerțul stradal.
Sectorul Buiucani avea câteva zone foarte problematice și o să mă refer la str. Calea Ieșilor, unde la ziua de astăzi nu mai avem nici un comerciant ilegal.
Este str. Ion Creangă, zona “Flacăra”, unde mai încearcă oamenii să iasă ilegal în stradă și este a treia zona, str. Alba Iulia, în apropierea pieței “Delfin”, care la fel vedem că lucrurile deja s-au soluționat și rămâne doar de menținut .
Mai există probleme în preajma pieței de pe str. Ion Creangă, însă vom reuși și acolo să soluționăm aceste probleme.
Am venit și cu soluții pentru oamenii care ii vezi că nu au venit să vândă în stradă dintr-un moft și pentru a-i ajuta, am negociat cu piețele.
La ziua de azi, circa 70 de oameni care comercializau în stradă, au mers în piață să vândă. Mai sunt circa 10 oameni care încearcă să vândă în stradă, sunt oameni veniți din suburbii, sunt pensionari care vor să câștige bani pentru o pâine.
Am negociat cu administrațiile piețelor pentru a nu fi taxați sau a fi încasați de pe ei doar taxe simbolice de până la 25 de lei pe zi, pentru a le crea condiții să-și desfășoare activitatea.
La nivel de salubrizare,am mers în fiecare curte care trebuia curățată, cred că ne-a reușit. Iar acum suntem concentrați pe amenajarea trotuarelor, zonelor verzi și a spațiilor de recreare.
Cit de des ieșiți în teritoriu și discutați cu cetățenii despre problemele lor? Care sunt cele mai mari probleme cu care ei apelează la Dumneavoastră?
Programul meu de lucru este de 8 ore pe zi, eu nu lucrez mai puțin de 12 ore, din care 6 ore sigur le petrec în teren și încă o ora primesc cetățenii zilnic .
Cele mai mari probleme care le sesizează cetățenii sunt legate de întreținerea fondului locativ, curățenia, întreținerea drumurilor, comerțul stradal.
De cât timp a fost nevoie pentru acoperirea groapei de fundație de pe str. Mușatinilor?
Ca volum de lucru, groapa de fundație de pe str. Mușatinilor a durat 3 zile jumate, și când am spus ca în 4 zile finalizez, nimeni nu a vrut sa creadă, mai complicat a fost cu procesul documental.
Recent a fost amenajată intersecția ale străzilor Albă Iulia și Mușatinilor, cât timp a durat? Cui îi aparține ideea și ce ați reușit să amenajați în această intersecție?
Vreau să menționez că lucrările sunt încă în proces de lucru, lucrările se vor finaliza mâine când vom avea amenajat și gazonul.
Ideea a apărut de la un proiect mic, agenții economici din zona care construiesc trei complexe locative, au venit cu propunerea să repare căile de acces, care defapt, au fost distruse tot de ei pe perioada construcțiilor, se dorea amenajarea intrărilor în ograda complexelor lor.
Am venit cu propunerea ”Haideți dacă facem ceva – să facem ceva comun”.
Mai mult de 13 ani avem în zona o construcție ilegală. Un agent economic a blocat jumătate de trotuar și jumătate de stradă. Chiar nu cunoșteam subiectul și căutăm soluții pentru a lărgi strada și pentru a asigura un trotuar.
Ca să va imaginați așa situație, un cetățean a decis că el poate să închidă trotuarul și el asta a făcut, l-a blocat printr-o construcție.
Noi am demolat construcția, iar astăzi avem un rond amenajat în alt stil, care nu aveam până acum în oraș. Este proiectul nostru de suflet, al Preturii Sectorului Buiucani.
În cadrul ședinței primăriei, Primarul Interimar General, Ruslan Codreanu a anunțat că unul din parcurile din Buiucani și anume Parcul “Alunelul” va fi renovat în acest an, la ce etapă sunteți? Când vor fi demarate lucrările?
Atunci când am venit în Sectorul Buiucani, am menționat necesitatea unor schimbări în teritoriu. Anul acesta, Sectorul Buiucani împlinește 55 de ani de la fondare.
Avem exemplu – parcul “Valea Morilor”, în care fac sport cel puțin de 3 ori pe săptămână.
Un parc, în care câțiva ani în urmă făceau sport maxim 10 persoane dimineața, astăzi este deja suprasolicitat.
Oamenii își doresc zone bine amenajate, întreținute, iar parcul “Alunelul” este una dintre bijuteriile Chișinăului, doar că nu a fost renovat niciodată de când a fost înființat, mai bine de 50 de ani.
Am executat lucrările de proiectare, pe data de 4 iunie avem licitația publică pentru a selecta antreprenorul și agentul economic care va desfășura lucrările de reconstrucție .
Anul acesta Consiliul Municipal Chișinău a alocat din bugetul municipal pentru fiecare Pretură cîte 5 mln. de lei.
Prețul întregului proiect a reconstrucției Parcului “Alunelul” este de peste 10 mln de lei.
Lucrările acestui proiect le-am divizat în 3 etape.
Prima etapă presupune amenajarea căilor pietonale; a două etapă – reconstrucția zonelor verzi, de odihnă, și instalarea mobilierului urban; a treia etapă – reconstrucția scenei, în parc avem o scenă în aer liber, care este într-o stare jalnică.
Imediat ce au început lucrările de renovare ai străzii Ion Creangă, au dispărut comercianții ambulanți, mai multe gherete și panouri publicitare de pe această stradă. Cât de dificil a fost să eliberați strada de ele?
Vreau sa va spun ca ne-au mai rămas 3 gherete în partea de jos ai străzii, care sunt în programul de evacuare, per total am evacuat 30 de unități comerciale ambulante, gherete, tonete, și peste 40 de panouri publicitare. A fost foarte complicat, însă nu este imposibil.
Sunt foarte multe plângeri din partea locatarilor de pe Str. Mesager că nu au acces la transport. Microbuzul 108 nu mai circulă lângă strada lor. Cum ve-ți ameliora această problemă?
Este o problemă pe care o cunosc foarte bine, este o zonă în care foarte des merg. Sunt 5 blocuri locative care se află mai departe de rețelele de transport, toată zona era deservită de o singură rută de microbuz, ruta 108.
Din cauza lipsei unităților de transport, administratorul rutei a scurtat parcursul și transportul nu mai circulă până la blocurile respective.
Este o problemă despre care am sesizat și Primarul General Interimar și Direcția Generală transport public și căi de comunicație. Dar cred că în următoarele 2 săptămâni să identificăm o soluție pentru a-i ajuta pe locatarii acestei străzi.
Ce proiecte interesante urmează să realizați în Sectorul Buiucani pentru perioada apropiată și care sunt prioritățile dumneavoastră în calitate de pretor?
Eu personal îmi doresc un oraș prietenos oamenilor, adică îmi doresc sa amenajam cât mai multe trotuare, am elaborat schițele de proiect, care am transmis deja Direcției Generale transport public și căi de comunicație.
E vorba de trotuarele de pe str. Calea Ieșilor, trotuarul de pe str. Ion Aldea Teodorovici, acestea sunt zonele care până nu demult au fost problematice.
De asemenea, vreau sa avem măcar 5-6 scuaruri amenajate pe parcursul acestei veri.
Vreau să continuăm să astupăm a doua groapă de fundație. Mai avem o problemă tot pe str. Alba Iulia, este o groapă care mai bine de 7 ani a fost delăsată și prezintă pericol pentru oameni.
Având în vedere că suntem în preajma sezonului estival, vreau să reușim să amenajăm plajele din parcurile “Valea Morilor” și “La Izvor”, și să organizăm în aceste zone diverse manifestări cultural-artistice în fiecare weekend.
A discutat: Marina Balan