Interviu cu Edilul Municipiului Chişinău – Ruslan Codreanu. Planuri, Principii, Realizări

0
1819

Domnule Codreanu, care din planurile inițiale ale Dvs. ați reuşit să le realizați până în prezent în functia de primar?

Nu cred că pot delimita planurile sau obiectivele mele din momentul în care am preluat interimatul funcției de primar, de cele pe care le-am inițiat în noiembrie 2017, atunci când am fost numit viceprimar pe domeniul social.

Mă bucur să spun că toate planurile pe care mi le-am pus în minte s-au materializat. Unele au fost deja implementate, altele sunt în curs de realizare.

Ce am reușit cu eforturi mari este ca portalul egradinita.md să fie funcțional. Acesta a devenit mai mult decât un site pentru înregistrarea online a copiilor la grădiniţe (cu peste 13 mii de cereri).
Este un portal care a început să crească transparența activităţii instituţiilor preşcolare de învăţământ.

Am creat şi rubrica “Raportare abuz”, unde părinții scriu despre problemele pe care le au. Cele 300 de sesizări au fost soluționate în proporție de 99%.
Tot pe portal, am publicat și bugetele pentru fiecare grădiniță separat, iarăşi un lucru în premieră pentru Chișinău.

Dacă rămânem la grădinițe, atunci pot spune că în 2018 bugetul pentru reparații a fost de 4 ori mai mare decât în anii precedenți. În total, au fost alocați 64 de milioane de lei sau pentru prima dată în ultimii mulți ani am reușit să cumpărăm mobilier nou.

Un alt success este că am readus municipiului câteva sedii de grădinițe. La unele dintre ele deja au început lucrări de construcții și reparații, în cazul altora voi insista să fie bugetate pentru 2019, astfel încât în mai–septembrie să deschidem cinci instituţii de educaţie noi.

Despre lucruri în premieră pe care le-am reușit este și înființarea primului Centru de sterilizare a câinilor maidanezi.
Este primul centru de acest tip nu doar din Moldova, dar din toată regiunea.

Pot să spun aici și de proiectele inițiate cu suportul organizațiilor străine: ”Orașe verzi durabile pentru Moldova”, implementat de UNDP Moldova sau Memorandumul de înțelegere pentru consolidarea sistemului municipal de protecție a copilului, semnat cu UNICEF Moldova şi Alianța ONG-urilor active în domeniul protecției sociale a copilului și familiei.

Au fost incluse 4 rute noi de troleibuz spre Petricani, Stăuceni, Sângera și Trușeni. Ceea ce nu este sufficient, deocamdată, deoarece transportul public al municipiului are multe carențe, dar când compari cu faptul că în ultimii trei ani a fost doar o singură rută deschisă, mi se pare un început bun.

O provocare a fost să stabilesc relaţii de colaborare mai strânse cu administraţia mai multor întreprinderi municipale pentru a reuși să îmbunătățim performanțele.

Și aici pot să menționez că RTEC și-a majorat veniturile din vânzărea biletelor și au fost stinse toate penalitățile adunate anii precedenți. Totodată, Regia Autosalubritate a început să încaseze datoriile ce le avea de ani de zile și și-a extins serviciile în comunele municipiului, majorându-și în câteva luni rata de acoperire cu 7%. Am arătat că se poate, dacă se vrea.

Nu pot să nu menționez despre dotarea cu mașini și utilaje a ÎM “Spații Verzi”, care lucra cu tehnică învechită. Toată munca grea era pe spatele muncitorilor.

Multe ar mai fi:

  • achiziția a 5 tractoare de dezăpezire, primele din ultimii ani,
  • primul sistem automat de irigare din Grădina Publică “Ștefan cel Mare”,
  • iluminatul stradal cu LED pentru eficientizarea costurilor,
  • 500 de piloni de delimitare a trotuarelor pentru a le oferi siguranță și spațiu pietonilor și multe altele.

Care din reușită vi se pare cea mai mare realizare?

Toate realizările de mai sus îmi par extrem de importante, în special că sunt pe domenii diferite. Pentru toate s-a depus efort și toate contribuie la dezvoltarea orașului.

Oricum, copiii și sistemul educațional sunt prioritatea numărul unu pentru mine. De aceea, toate succesele din acest domeniu mi se par cea mai mare realizare a mea, nu doar profesională, dar și personală.

Degeaba investim în drumuri, în servicii sau în dezvoltarea afacerilor, dacă nu ne asigurăm că sistemul educațional este unul funcțional și nu le oferim condiții decente copiilor.
Riscăm să nu avem cu cine lucra peste câțiva ani.

Copiii și tinerii sunt viitorul orașului. Tocmai de aceea atenția mea cea mai mare este pe educație și pe dezvoltarea copiilor.

După părerea Dvs., care sunt cele mai mari probleme ale Chișinăului? În calitate de primar, ce vă îngrijorează cel mai mult?

Despre probleme pot să vorbesc fără oprire. Ce mă preocupă și mă îngrijorează? Vă propun un exercițiu de imaginație.

”Familie cu doi copii, o zi friguroasă de noiembrie. Ora 07:15. Părinţii ies din casă pentru a merge la lucru, iar copiii  – la grădiniță şi la școală. Blocul în care locuiesc este în gestiunea ÎMGFL.
Cum au ieşit de pe ușa apartamentului aud cum curge acoperișul, când au ajuns în curte dau de noroi.
Pentru ca să ajungă la prima stație, au de mers pe un drum plin de gropi. La oprire stau minute bune în frig și în ploaie, pentru că troleibuzul care trebuia să ajungă la 07:27 s-a defectat, după două zile de ger şi ninsoare a cedat efectiv motorul.
Troleibuzele care au venit între timp au fost prea pline și sunt nevoiți să mai aștepte. Cu gândul că întârzie la serviciu, ajung la grădiniță.
Dulăpiorul în care fetița vrea să își lase hainele, stă să cadă. Părinţii sunt ajunși din urmă şi li se cere bani pentru mobilier nou, produse igienice, matineu, cadouri şi altele.
Plătesc de cele mai multe ori. Nu vor ca fetița să fie supărată sau discriminate, fiindcă nu au dat banii. Îşi doresc ce e mai bun pentru copilul lor.
Se gândesc că și așa sunt 35 de copii în grupă și biata educătoare nu se descurcă singură, iar dădaca a plecat. Este a patra pentru luna aceasta.
Continuă drumul spre lucru. Sunt nevoiți să stea în ambuteiaj. Uitându-se pe geam văd doar gherete și panouri publicitare, câte 10 la un semafor.
Seara se întorc pe același drum, iar în curtea lor e beznă.”

Iată ce mă preocupă cel mai mult pe mine.

  • Faptul că locuitorii Capitalei ies din casă și dau în noroi, fără ca să mai spere că ceva poate fi schimbat.
  • Faptul că transportul public, cu care multă lume s-a lăudat, nu face față. Numărul autobuzelor și troleibuzelor este sub limita necesarului.
  • Și situaţia din grădiniţe. Copiii stau câte 35 în grupă, deși ar trebui să fie 20, iar mobilierul este din anii 80 şi grădinița n-a fost reparată de prin ’76. Educătoarea nu mai ajunge să se ocupe de educaţia micuţilor, pentru că este și dădacă. Copiii sunt 35, ea – doar una.

Pot să vorbesc despre incapacitatea Chișinăului în acest moment de a atrage investiţii noi și de a avea o viziune despre creșterea economică a orașului. Pot vorbi despre problemele financiare ale întreprinderilor municipale.
Avem atât de multe boli, pe care dacă nu începem să le tratăm serios, cu viziuni pe termen lung, cu un plan de acțiuni concret, nu vom avea o dezvoltare în viitor.

Dar acum, mă interesează ca oamenii să aibă un transport public bun, curți amenajate, trotuare, drumuri reparate, un oraș eliberat de gherete, străzi iluminate, zone de agrement, iar copiii să se poată bucura de un mediu adecvat pentru dezvoltare.

Cum vedeţi dezvoltarea economică a oraşului în 2019?

Consider că dezvoltarea economică a orașului este generată de mediul de afaceri. Municipiul Chișinău este cel mai important centru financiar și comercial al țării.

Peste 65% din afaceri sunt create și activează în Chișinău, generând peste 72% din veniturile din vânzări pe țară și cca 93% din impozitul pe venitul activității de antreprenoriat, colectat la bugetul de stat.

Deși există o creștere a numărului de afaceri din municipiu, Primăria nu prea are cu ce se lăuda la acest capitol. Ele se dezvoltă de la sine, municipalitatea fiind un actor pasiv în tot ce ține de mediul de afaceri și atragerea de noi investiții.

Cu toate că matematica este clară pentru toți: întreprinderi = taxe locale, mai multe întreprinderi în Chișinău = mai mulți angajați, cu cât mai bine angajații sunt plătiți = cu atât mai multe venituri ajung în bugetul local, momentan, nu există o strategie de dezvoltare economică bine definită și coerentă pentru Chișinău.

Nu există o viziune care să stabilească prioritățile pentru susținerea mediului privat.

De asemenea, la nivelul municipalității nu există un plan de atragere de noi investiții.

Am început să mișcăm lucrurile și în această direcție.
Astfel, în 2019, va avea loc primul Forum Investițional organizat de Primăria Chișinău.

Pentru o dezvoltare economică, noi trebuie să începem să exploatăm avantajele noastre competitive și să ne specializăm în activități economice durabile și profitabile. Avantajul competitiv se crează azi prin inovare, forţă de muncă de înaltă calificare şi folosirea pe scară largă a cunoștințelor. Tocmai de aceea, pentru 2019 voi crea prima platformă de discuție între Primărie, mediul de afaceri și universități.

Tot în sensul inovării și deschiderii Primăriei, în 2019 va fi creat primul Centru municipal pentru tineri.

Vreau să modernizăm și serviciile prestate de Primărie. Capitala trebuie să înceapă să integreze tehnologiile avansate și să presteze servicii transparente. Nu se mai poate fără tehnologie și trebuie să ne adaptăm!

Cum rezolvaţi problema taxelor ilegale în şcoli şi grădiniţe? Şi câte grădiniţe noi vor fi deschise în 2019?

Lupta cu plățile ilegale în grădinițe am început-o din prima zi de când sunt la Primărie. Credeți-mă, este una dintre cele mai complicate lupte pe care o duc zilnic.

Cei mai mulți bani se colectau în momentul înscrierii copilului în grupă. Astfel, prin platforma egradinita.md am redus la maximum contactul cu directoarele și înregistrarea se face doar online.
Întrucât nu a fost suficient, tot acolo am inclus rubrica “Raportare abuz”, unde părinții pot să îmi scrie direct orice ilegalitate, iar eu intervin.

Pentru ca să existe o transparență financiară, am obligat fiecare grădiniță să publice bugetele pe un an înainte, ca părinții să nu fie obligați să dea bani pentru ceva ce deja este oferit din bugetul municipal.

Lucrez acum la o formulă nouă de bugetare a produselor sanitare. Sper că o dată cu mărirea salariilor, colectarea acestor taxe să dispară.
Fenomenul plăților ilegale nu este de azi și de ieri. Este foarte complex, pentru că ține de mai mulți factori. Dar încet-încet, cu ajutorul părinților activi, îl extirpăm.

Vor fi deschise rute noi de troleibuze în 2019?

În 2019 ne propunem să mai asamblăm 15 troleibuze cu mers autonom și cu siguranță le vom pune pe rutele cele mai problematice, unde unitățile de transport sunt învechite sau nu există rute de transport public.

Capitala este pregatită pentru o “iarna grea”?

Dacă pregătit înseamnă 400 de utilaje de deszăpezire pe care le deține Primăria Viena și cei 1200 de angajați, atunci nu, Primăria Chișinăului nu este pregătită.

În total avem 68 de mașini de deszăpezire care se strică des, iar la ninsoarea care a fost pe 19 noiembrie s-a lucrat la capacitatea maximă.

Anul acesta au fost procurate 5 tractoare noi, dedicate curților de bloc și străzilor mai mici, deoarece acolo înregistrăm cele mai mari lacune.

Ce ține de trotuare, am cerut să fie elaborată o hartă cu delimitarea teritoriile aferente obiectivelor din proprietatea agenților economici, organizațiilor și instituțiilor din orașul Chișinău.

În primul rând vreau ca zonele pietonale să fie curățate după prioritate și urgențe. Mai întâi teritoriul spitalelor, al grădinițelor și școlilor, instituțiilor publice și doar după asta aleile din parcuri.

Altceva ce mă interesează este responsabilizarea agenților economici, care sunt obligați prin lege să curățe spațiul adiacent. Aici mizez foarte mult pe respectul reciproc.

Când vor demara lucrarile de termoizolare a blocurilor, e posibil în 2019?

Având în vedere existența auditurilor energetice pentru trei clădiri, a fost decisă inițierea unei licitații separate pentru acestea, în scopul contractării antreprenorului ce va efectua lucrările. Concursul va include tot setul de lucrări: atât de proiectare, de izolare termică și renovare, cât și de aprovizionare cu iluminare LED.

La data de 06 iulie 2018 a fost lansată licitația, prin plasarea anunțului pe platforma electronică de achiziții a BERD-ului – Client E- Procurement Portal (ECEPP).
La 11 Iulie a fost dublat anunțul pe pagina electronică oficială a Primăriei municipiului Chișinău.

Ofertele pentru prima etapă urmau sa fie trimise până la 22 august 2018, însă niciuna din companiile care au vizualizat licitația, nu și-au exprimat interesul de participare. În urma discuțiilor cu BERD, a fost decis sa fie organizat un seminar de informare a potențialilor participanți la licitații la data de 17 octombrie, în incinta Primăriei. La seminar au participat 29 de companii interesate, atât locale cât și internaționale.

Au fost prezentate elementele principale ale proiectului și clădirile selectate, lucrările efectuate, caracteristicile contractelor de performanță energetică, cât și regulile BERD privind achizițiile publice și strategia de achiziții publice aferente proiectului.

Licitația, cu unele ajustări ale condițiilor acesteia, urmează să fie repetată la sfârşitul lunii decembrie. Dupa lansarea concursului, se planifica semnarea contractului în decurs de patru luni, deci cel târziu în luna mai 2019.

Cunoaştem că sunt foarte multe posturi vacante la Primarie şi cu toate acestea Primăria oricum continuă să activeze. Poate e timpul să fie optimizată organigrama, să fie mai puţine posturi, dar cu mai multe responsabilităţi şi cu salarii mai mari?

E timpul. Sunt întru totul de acord cu Dvs. Despre reforma Primăriei vorbesc de când eram consilier municipal.
Imaginați-vă că actuala structură nu a fost expusă schimbărilor de mai bine de 20 de ani.

Cu o structură învechită nu poți avea prestații eficiente. Este necesar de reformat atât organigrama, cât și de îmbunătățit procesele.

Pentru aceasta, cu suportul UNDP, a fost făcut primul exercițiu de analiză funcțională a Primăriei și recent am primit recomandările din partea lor. La rugămintea mea, primul domeniul care va fi supus unei analize ample și reorganizării va fi cel bugetar-financiar.

Totodată trebuie să menționez că în ceea ce priveşte reorganizarea  instituțională este un proces nu doar tehnic, dar are și conotație politică, din păcate. Deciziile de reorganizare trebuie susținute de Consiliul Municipal ori aici, uneori există blocaje.

În ce relatii sunteti cu aleşii din CMC?

Deși sunt ponegrit în presă, deși se fac declarații politice ostile în adresa mea, consilierii CMC au fost tot timpul deschiși la inițiativele mele și au susținut toate propunerile până acum.

Pentru asta le mulțumesc și consider că relațiile mele cu toți aleşii CMC sunt de la bune, la foarte bune și doar în sus.

Principiile Dvs. de bază ca primar. Ce faceți şi ce nu veți face niciodată?

Oare ele diferă de principiile mele ca viceprimar sau de principiile mele ca specialist în managementul administrației publice?

Nu cred că am principii de bază ca primar.

Am principii de bază în primul rând în calitate de cetățeanul Ruslan Codreanu.
Ele se bazează pe valorile ce le am în viață: familia, integritatea, respectul, sinceritatea și încrederea. Toate acțiunile și deciziile le iau în baza lor.

Advertisement

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.