Ruslan Codreanu, președintele Partidului Puterea Oamenilor

Un adevărat exemplu de activism civic, despre situația școlilor și grădinițelor din Chișinău și din țară în plină pandemie, despre defrișările ilegale de păduri în proporție de până la 300 %, o analiză detaliată a activității Primăriei din ultimii 14 ani și direcțiile, pe care ar trebui să se orienteze aceasta, pentru ca viața chișinăuienilor să devină una mai comodă, vedeți în interviul realizat cu fostul ex-Primar al municipiului Chișinău, Ruslan Codreanu. Un bun manager, care în doar un an de conducere a Primăriei a reușit să lanseze în capitală peste 300 de proiecte.

 Alo, Capitala: Ați ocupat mai multe funcții în cadrul Primăriei Chișinău: Consilier Municipal, Viceprimar, Primar interimar. Primăria trebuie și poate fi o instituție apolitică ori totuși apartenența politică este un factor determinant în activitatea și mai ales eficiența activității unei Primării?

Ruslan Codreanu: “Primăria trebuie și poate fi o instituție apolitică. Doar că încă nu suntem acolo. Apartenența politică generează promovarea intereselor membrilor și finanțatorilor de partid și nicidecum eficiența activității primăriei.

Consiliul Municipal este compus din reprezentanții mai multor partide, consilieri care au mers la oameni și au promis că vor rezolva o problemă sau alta și oamenii și-au dat votul pentru ei. Ei sunt reprezentanți politici. Și oricum, dincolo de politică, pe agenda lor ar trebui să fie doar acțiuni care reies din ce au promis. Primăria însă, ca instituție executivă, trebuie să se ocupe de administrarea treburilor în municipiu, în interesul tuturor locuitorilor. Salariul angajaților este plătit de către toți locuitorii, nu de simpatizanții unui sau altui partid. Indiferent că primarul este reprezentantul unui sau altui partid, misiunea lui trebuie să fie administrarea  orașului, transparent și în interesul tuturor.

Atunci când primarul merge și raportează șefului de partid, e trist și penibil. Nu șeful de partid sau partidul dau bani pentru dezvoltarea orașului, dar cetățenii orașului, oamenii care plătesc taxe și impozite. De ei trebuie să ai grijă și lor să le dai darea de seamă.”

Alo, Capitala: Pe timpul cui era mai bine: al lui Chirtoacă sau Ceban?

Ruslan Codreanu: “Nu văd diferențe între ei, decât în culoarea partidului. În rest, același management defect. Unul se urca pe tancuri, altul și-a început activitatea cu muzeul blocadei Leningradului.

Chirtoacă a reparat Ștefan cel Mare cu sute de milioane de lei împrumut, pe care îl întoarcem și acum, Ceban a reparat strada Albișoara cu 120 milioane de lei și nici nu au reușit să o finiseze, că asfaltul este deja crăpat și cu găuri.

Ambii nu au știut și nu știu să-și asume responsabilitatea pentru binele capitalei și pentru ce nu merge în acest oraș. Sunt toți de vină în jur – CMC, situația politică. Multă demagogie și promisiuni, iar rezultate zero. Diferența dintre cei doi e că Ceban mai taie niște panglici la proiecte ce le-au inițiat alții, dar nici o viziune pentru Chișinăul anului 2040, nici un dialog cu mediul de afaceri.

Chirtoacă, cât a condus orașul, a dat vina pe toți și pe toate – nu sunt bani, comuniști, guvern, vremea de afară și chișinăuieni, și așa zece ani. Și Ceban, cu o mână taie panglici la proiecte, care nu îi aparțin și se laudă; cu alta dă vină pe toți și pe toate – nu sunt bani, iarnă grea, chișinăuieni, companii de construcții, experți. În realitate ambii sunt doar incompetenți și urmăresc cu totul alte interese decât să administreze municipiul Chișinău.

Și Chirtoacă, și Ceban ne bagă pe toți în datorie pentru mulți ani înainte, luând credite de peste tot, dar fără o viziune clară pentru ce trebuiesc bani și ce să faci cu acești bani. Iar noi cu Dumneavoastră vom lucra să întoarcem creditele.

Marea diferență între cei doi este că Ceban nu va băga Chișinăul în noroi și glod 10 ani, cum a făcut Chirtoacă, pentru că noi, cetățenii nu îi vom permite!”

Alo, Capitala: Ce proiecte inițiate de Dumneavostră, în perioada în care vă aflați la Primărie, își au și azi continuitatea în capitală?

Ruslan Codreanu: “Proiectele inițiate de mine au fost centrate pe OAMENI și problemele acestora. E o mândrie pentru mine că într-un an, din bugetul Primărie ne-a reușit să demarăm 300 de proiecte concomitent. Acestea au fost proiecte de investiții, ce au inițiat schimbarea la față a orașului nostru, începând cu grădinițe, școli, spitale, parcuri, drumuri, terminând cu iluminat stradal, transport public, mediu, digitalizarea unor procese și transparentizare, etc.

Am arătat că banii din bugetul municipal, fie ei și puțini, pot fi gestionați corect și transparent, dar nu risipiți. Tot orașul era în lucru, iar cei 500 milioane de lei (acesta reprezintă bugetul investițional al Chișinăului) au fost folosiți și utilizați la maxim fără niciun credit luat.

Desigur, procedura este birocratică. Pe 2 ianuarie, am chemat direcțiile responsabile de achiziții și nu am acceptat tergiversări. Am fost doar în teren, fără vacanțe și plimbări. Așa pot zice ferm, că la noi 1 an a fost cât la alții 10.

Când m-au scos din primărie, că le încurcam, le-am zis că este important  ca lucrurile pornite să nu fie oprite și să se lucreze în continuare. Nu a fost așa.

Explic:

PORTALUL E-GRĂDINIȚĂ – lăsat de izbeliște. Acest portal a devenit mai mult

decât doar o înregistrare on-line a copiilor la grădinițe (cu peste 33 mii de copii înregistrați). Este un portal care a început să crească transparența. Am insistat să includem rubrica de report abuz, unde părinții să scrie despre problemele care le au. Avusem peste 500 de abuzuri raportare, care le-am soluționat în proporție de 99%. Tot pe portal, am publicat și bugetele pe fiecare grădiniță separat, iarăși un lucru în premieră pentru Chișinău, pentru ca fiecare părinte să poată vedea cât are grădinița X sau Y pentru reparație.

Constat cu tristețe, că Ceban și echipa sa au scos și Report Abuz și Raportarea financiară, astfel rămânând un portal steril.

Același lucru cu e-școala, pentru că și părinții copiilor, care merg în clasa 1-a erau obligați să achite tot felul de  taxe și să se închine la unii directori pentru a fi primiți la școală.

CENTRUL PENTRU STERILIZARE a animalelor, care apropos, este unicul din regiune, a fost transformat într-un azil supraaglomerat de câini, unde animalele se mănâncă între ele. Noi într-o perioadă de jumate de an am reușit să negociem și să aducem două misiuni internaționale de sterilizare, am discutat cu Universitatea Agrară, am adus studenți voluntari și am pus pe roate un amplu proces de sterilizare a animalelor fără stăpân. Pentru că noi credem într-un oraș uman. Pe când actuala administrație, efectiv nu a făcut nimic, decât să distrugă.

Noi am creat PRIMUL CENTRU PENTRU COPIII STRĂZII. Instituție care trebuia să ofere un spațiu sigur pentru copii, pentru un somn, o masă caldă, condiții de igienă și recreere. Acest serviciu trebuia dezvoltat și extins, pentru că problema cu copiii străzii nu a dispărut, dar ia amploare. Și aici, Ceban a preluat un proiect și a pus cruce pe el.

Primul centru municipal de tineret, creat în 2018 cu mare efort. Un centru care să ofere oportunități tinerilor de a se dezvolta, de a se auto organiza și de a crea. Și aici lucrurile s-au oprit.

7 GRĂDINIȚE întoarse municipalității în 2019. La unele a tăiat panglica Ceban în campania electorală, iar la altele, cum ar fi grădinița nr. 48, se laudă că a întors-o el, deși în acte este clar menționat că a fost munca echipei din anii 2018-2019. Faptul că minte și taie panglici, nu e atât de enervant, cât faptul că nu a construit nicio instituție nouă, dar se bazează tot pe munca din 2019. Ceea ce e trist pentru copii. Avem sectoare unde stau mii de copii în rând, iar pentru ei nu se face nimic!”

Alo, Capitala: Cum interpretați refuzul CECEM Chișinău de a vă include în 2019 pe lista candidaților la postul de Primar al capitalei? Veți participa la următoarele alegeri sau deja aveți alte scopuri?

Ruslan Codreanu: “A fost un abuz din partea CEC de a mă exclude din cursă pe mine și cei peste 11 mii de oameni care m-au susținut. Și toți au tăcut. Am fost incomod pentru concurenți și CEC-ul atunci încă o dată a demonstrat că este o instituție politizată, membri cărora nicidecum nu pot depăși afilierea la partidele politice. Regretabil este și faptul, că după experiența proprie, am venit cu propuneri de modificare a Codului Electoral, propuneri exacte pe fiecare articol, discutate cu reprezentanți ai mai multor ONG-uri specialiazate, astfel ca la viitoarele alegeri locale candidații independenți să nu fie discriminați. Și le-am înaintat Parlamentului. Credeți că s-a mișcat vreun deputat să inițieze modificarea cadrului legal?”

Alo, Capitala: În ce constă puterea omului?

Ruslan Codreanu: “PUTEREA OMULUI constă în capacitatea de a ACȚIONA, de a se IMPLICA și de a produce SCHIMBAREA. Trebuie să înțelegem cu toții că anume calitatea vieții noastre și succesul depinde de fiecare dintre noi. Acolo este PUTEREA OMULUI. Nimic nu poate fi realizat fără Oameni, fără comunitate, fără ajutor și implicare.”

Alo, Capitala: Ce soluții vedeți la subiectul educației online de proastă calitate?

Ruslan Codreanu: “Nimeni nu a fost pregătit pentru pandemie, așa cum nimeni nu a putut prognoza că ea va dura atâta timp. Dar după un an, lucrurile în Moldova cum nu erau puse la punct, așa nu sunt nici acum. Sistemul, și când zic sistemul, mă refer la Ministerul Educației, Cercetării și Culturii, administrația publică locală nici astăzi nu știu cum să gestioneze educația online. Și suferă copiii și părinții. Acum un an, un Prim-ministru declara cu fast că toți copiii au acces la educație, dispun de laptopuri și sunt conectați la internet. Fals. Am mers cu colegii prin sate și am discutat cu directori de școli, părinți și copii. O situație este în Chișinău și în orașe, în general, și cu totul altă realitate în sate. Familiile cu mai mulți copii efectiv nu au acces la educație, pentru că nu au telefoane, laptopuri de la care să se conecteze. Discrepanța dintre copii crește și mai mult, pe când absolut toți trebuie să aibă șanse egale la educație și oportunități egale pentru viitor.

Este iresponsabil să închizi școlile în localitățile rurale, unde în clasă sunt maxim 10 copii. Este iresponsabil să închizi grădinițele, unde în grupe sunt câte 5 copii. Dauna care o aduci familiilor și copiilor este mult mai mare decât pur și simplu îi ții închiși în casă. Dauna se răsfrânge asupra sănătății copiilor și asupra economiei țării. Să pui sub aceeași riglă orașul Chișinău unde în clasă sunt peste 30 de copii și școlile din sat, nu arată decât lipsa răspunderii din partea celor care iau decizii.

Și o altă problemă este pregătirea cadrelor didactice pentru online. S-a lăsat totul pe seama instituțiilor de învățământ și dacă directorul școlii împreună cu profesorii au vrut să implementeze online-ul, au făcut. Dar sunt instituții unde nu s-a făcut. Și pe nimeni nu interesează că sunt școli, inclusiv în Chișinău în care copiii fac doar două ore pe săptămână lecții online, una dintre care este educația fizică. Nimeni nu monitorizează calitatea studiilor online.

  1. O soluție urgentă este lucru cu MICROCOMUNITĂȚILE. Oamenii trebuie să știe care este situația la nivel de sector, raion, pentru a se putea păzi. Acest lucru, într-o țară mică și într-un an de zile oare nu se putea de făcut, astfel încât Ministerul Educației să nu închidă școlile pe toată țara, dar doar acolo unde sunt focare?
  2. Banul urmează copilul. De mai bine de un an, școlile ba sunt închise, ba sunt pe online, grădinițele lucrează cum lucrează. Noi, Părinții, ne-am supus și înțelegem, carantina și distanțarea socială. Noi din banii proprii plătim educația copiilor noștri. Și dincolo de salariile profesorilor, copiilor de la grădinițe și clasele primare le este asigurat bugetul pe alimentație. Spre exemplu, pe municipiu un copilaș la grădiniță are un buget pe alimentație alocat de aproximativ de 26,5 lei pe zi. Cam 375 lei pe lună. Ei sunt acolo bugetați pentru peste 38 000 copilași și preșcolari din tot muncipiul. Dar trebuie să fie dați înapoi la părinți! Acești bani trebuie să ajungă la fiecare copil! Poate fi făcut transfer de bani. Pot fi oferite bonuri de masă părinților pentru copii. Sunt multe modalități și important este că acești bani sunt acolo!
  3. COMUNITĂȚILE VULNERABILE. Comunitățile marginalizate sunt afectate în special de pandemie – din mai multe motive structurale. Nu au acces la aceeași îngrijire de calitate, nu au acces la aceleași resurse, iar părinții lor se află deja în poziții marginalizate. Astfel, aceștia fie își pierd job-urile, fie trebuie să meargă la locuri de muncă care îi pun în pericol. Toate aceste lucruri reprezintă un motiv de stres pentru familii, în special pentru copii, și pot avea un impact negativ asupra rezultatelor elevilor la școală, a capacității lor de concentrare și de învățare. Cu ei trebuie de lucrat.

Școala și grădinița TREBUIE să fie în serviciul copiilor, al familiilor și al comunității.

Orice societate dezvoltată își centrează atenția pe copii, pe dezvoltarea fiecărui copil și a triunghiului Minte – Corp – Suflet. Iar aceasta presupune, pe lângă curricula sterilă, și sprijinul socio-educațional pentru toți copiii, în funcție de nevoile fiecăruia. Toți copiii de acum, trecând prin grădiniță și școală, ar trebui modelați de sistemul educațional în adulți responsabili, inteligenți, integrați în societate social și profesional. Copiii ar trebui să simtă că aparțin națiunii, că gândesc și participă la dezvoltarea țării.”

Alo, Capitala: Atâtea timp cât în unele regiuni ale Chișinăului fondul forestier este defrișat în scopul construcției obiectivelor economice și, prin urmare, în spatele acestor defrișări stă mita, deci persoane influente și pușcăriabile, ce soluții optime ar exista?

Ruslan Codreanu: Astăzi, sub pretextul curățării de păduri, se taie peste tot. Undeva se taie copaci, undeva dispare o pădure. În urma sesizării Procuraturii Generale din iarna anului 2020 au fost efectuate controale inopinate din partea angajaților CAN, Agenției de Mediu, Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Regionale și SIS. S-a constatat că în fiecare parchet unde se fac defrișări, norma de tăieri e peste cea autorizată uneori depășind și 300 %.

O altă problemă sunt contractele de arendă a pădurilor, pe bani puțini și multe din contracte nu mai sunt valabile, dar MoldSilva nu le anulează. Și deseori acolo apar construcții de case private, vile sau localuri. Însă, în mare parte, toate aceste construcții sunt autorizate de Agenția MoldSilva. Și aici trebuie să intervină Procuratura Generală. Noi am solicitat la acest capitol să fie creată Procuratura de Mediu, pe exemplul României, unde sunt procurori specializați pe păduri. Credem că asta ar fi o soluție.

Totodată, am solicitat Parlamentului să instituie moratoriu la defrișări pe o perioadă de timp. Până când va fi elaborat cadrul legal nou în ceea ce ține de protecția și conservarea pădurilor, până va fi făcută analiza contractelor de arendă a pădurilor, până nu se va crea Administrația Parcului Național Orhei, așa cum spune Legea, până nu vor fi făcute publice autorizațiile de defrișare și echipate mașinile care cară lemn din pădure cu GPS, până nu va fi implementat un plan național de sădire a fâșiilor forestiere etc.

Dar trebuie să recunosc că există o problemă  cu protecția celor care se fac vinoveți de tăieri ilegale de păduri. Astăzi avem șefi de ocoale silvice care au sentința definitivă a instanței de judecată că nu poate ocupa o funcție publică cel puțin cinci ani, dar persoana e în funcție. De asta am cerut și vom cere demisia directorului Agenției MoldSilva.

Noi ne bucurăm, că după un an de lucru, de umblat prin păduri, de întâniri cu miniștri, de scrisori la Guvern și Procuratură, scrisori către misiunile diplomatice, petiții privind stoparea tăierilor, în sfârșit problema defrișărilor a ajuns pe agenda politică și agenda publică. Și tot mai mulți deputați vorbesc despre asta. Chiar dacă rolul lor este mult mai important decât doar de a vorbi, pentru că au și pârghii reale, care le permit să intervină.”

Alo, Capitala: Care reformă ar fi cea mai bună pentru Chișinău?

Ruslan Codreanu: “Construcția unei administrații puternice și motivate este singura cale pentru a dezvolta orașul. Atâta timp cât structurile primăriei, întreprinderile municipale, direcțiile Consiliului Municipal s-au obișnuit să mimeze activitatea, iar pe alocuri să fure din tot ce pot și să ducă la faliment întreprinderile municipale, nici serviciile prestate cetățenilor, nici administrarea treburilor publice, nici infrastructura orașului, nici aspectul estetic nu se vor schimba, dar vor continua să degradeze. Atâta timp cât angajații diferitor structuri nu vor fi motivați și instruiți, cât funcțiile-cheie în administrarea orașului vor fi ocupate pe criterii politice de oameni incompetenți, lucrurile vor degrada.

Avem foarte multe boli, care dacă nu începem să le tratăm serios, cu viziuni pe termen lung, cu un plan de acțiuni concret, nu putem vorbi despre o dezvoltare în viitor.

Sunt două aspecte ce le consider îngrijorătoare, pe care trebuie să se construiască reforme viabile. Primul, ce mi se pare grav, este faptul că municipiul Chișinău are pierderi financiare enorme din cauza gestionării proaste a tot ce reprezintă bunuri imobiliare, terenuri și din cauza administrării precare a întreprinderilor municipale. Milioane dacă nu miliarde se pierd acolo!

Al doilea aspect, ce mă îngrijorează, este incapacitatea Chișinăului la moment de a atrage capital, de a atrage investiții noi și de a avea o viziune despre creșterea economică a orașului. Totul se dezvoltă pe inerție, iar Primăria nu are o poziție în acest sens. În plină perioadă pandemică ne-am pomenit cu afaceri moarte. Ce face Primăria? Face concursul “Antreprenorul Anului 2020”! De râs sau de plâns.

Tot ce a însemnat licitații, a fost doar să favorizeze pe “ai lor”. Vedem piața panourilor publicitare, au curățat orașul de reclame pentru a băga monopol. Vedem “donatori” de partid ascunși prin contracte cu primăria. Or aceasta nu poate aduce DEZVOLTARE ECONOMICĂ DURABILĂ!

Și atunci cum să vorbim de inițierea unor proiecte noi de dezvoltare a orașului, proiecte mari de infrastructură, dacă bugetul municipiului în starea lui actuală nu poate să satisfacă pe deplin problemele și necesitățile curente ale cetățenilor. Ceban, împrumută bani și ne creditează. Nu se gândește cum să pornească un circuit economic real. Matematica este simplă:

Întreprinderi = Taxe locale.

Cu cât mai multe întreprinderi în Chișinău = Cu atât mai mulți angajați.

Cu cât mai bine angajații sunt plătiți = Cu atât mai multe venituri la bugetul local.

Dezvoltarea economică stă în dezvoltarea mediului de afaceri. Ce avem la ziua de azi? Primăria mai mult încurcă prin politicile sale, decât să ajute.”

Alo, Capitala: Care sfaturi părintești vă servesc drept motto în activitate și în viață?

Ruslan Codrenu: “Să fiu corect, să nu obijduiesc, să ajut.”

Advertisement

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here